Un puzzle de solutii – ziua 22

Recomandare de carte
Recoandare muzicala

O zi inspirațională se ivește astăzi în viața ta! Fii prezent, concentrat, rămâi activ! Astăzi abordăm un subiect spinos-situațiile de criză. Cu toții ne aflăm astăzi într-o situație de criză globală, datorată pandemiei care a împânzit Pământul. Criza poate fi definită ca un eveniment sau un complex de evenimente inopinate, neaşteptate dar şi neplanificate, generatoare de neliniște, anxietate  care poate afecta sănătatea mintală  sau  siguranţa, integritatea noastră noastră. Există crize individuale, de grup, colective sau globale. Cuvântul “criza”  este derivat de la grecescul κρίσις (krisis) care inseamna decizie sau “punct de cotitura”. Cuvântul a fost introdus în domeniul sănătății mintale de Erik Lindemann (1944) descriind reacția de doliu la pierderile suferite dupa un incendiu petrecut într-o discoteca si ulterior de Gerald Caplan (1964) .

În general, criza este dată de apariția bruscă, neașteptată a unui eveniment de viața care afectează subiectul și care generează o situație critică de inceretitudine referitoare la capacitatea proprie de a depași și de a se reîntoarce la situația anterioară, cea de echilibru emoțional și fizic, de liniște sufletească. Toate manifestarile unei crize sunt expresia unei hiperalerte a sistemului vegetativ, al unui dezechilibru emoțional . Există unele simptome în criza, precum pierderea apetitului, tulburări de somn, instabilitate emoțională, izolare, retragere socială, sentimente de vinovăție, confuzie emoțională, panică, incertitudine, hipervigilență, agresivitate și tendința de a externalize. Iată și câteva soluții pentru situațiile de criză.

Scapă de urgențe-nu neglija consecințele negative, nu abandona obiectivele, nu acționa sub stres

Ordonează-ți ideile, nu acționa prin supra-reacție

Nu răspunde cu agresivitate-reactivitatea oamenilor se accentuează în situații de criză

Anticipează nu lăsa acțiunile riscante să se desfășoare de la sine, pregătește decizii anticipate, secundare pentru  situațiile de criză.

Planifică ,,lipsa unei planificari în luptă este mai grava decât razboiul însuși” (De Gaule);

Atenuează reculurile-în perioada de criză fixează minim un obiectiv principal, care generează minim doua obiective secundare

Fixează-ți  priorități-aplică regula pas cu pas

Nu învinui pe nimeni-este greu să se determine corect cauzele situațiilor de criză

Controlează ceea ce se află în controlul tău-gândurile tale, emoțiile tale și autocontrolul, comportamentul  tău, faptele tale.

Fă-ți feed-back-ul și învață din situațiile de criză

Relaxează-te și fii flexibil-acest lucru îți garantează adaptabilitatea la situațiile de criza

Apelează la un specialist, la un psiholog dacă nu poți face față singur situației -suntem aici pentru tine la un click distanță, pregătiți să îți acordăm consiliere psihologică on-line.

 Păstrează o atitudine optimistă, orientată către soluții. Ai ,,Un puzzle de soluții’’ de rezolvat! Niciodată să nu spui ,,niciodată’’!

Prof psih Violeta Mușunoiu-Hoton