CSES Galati este unitate conexă a învăţământului preuniversitar, subordonată, din punct de vedere organizatoric şi financiar, Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Galati, Inspectoratului Şcolar Judeţean Galati şi metodologic Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului

ATRIBUTIILE COMPARTIMENTULUI DE SERVICII EDUCATIONALE SPECIALIZATE

Personalul didactic de predare din cadrul CSES (profesori-consilieri școlari, profesori- psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranți și de sprijin) are următoarele atribuții:

a)dezvoltă și sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire și intervenție care să faciliteze adaptarea școlii la nevoile elevilor, înlăturarea barierelor în învățare pentru dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și facilitarea adaptării și incluziunii fiecărui copil/elev;

b)elaborează resurse educaționale deschise, ghiduri/îndrumătoare metodologice necesare în desfășurarea activităților didactice;

c)oferă informare, consiliere școlară și psihologică, documentare și îndrumare pentru antepreșcolari/ preșcolari/elevi, părinți și cadre didactice în problematici specifice;

d)asigură suport specializat pentru prevenirea și diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;

e)realizează investigarea /evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;

f)inițiază și coordonează programe de consiliere și orientare a carierei beneficiarilor direcți ai educației din unitățile de învățământ;

g)desfășoară activități de evaluare a tulburărilor de limbaj și de comunicare și de corectare a tulburărilor de limbaj și de comunicare prin programe de intervenție specifice;

h)asigură servicii de consiliere școlară și psihologică, logopedică și de sprijin educațional, cursuri pentru părinți, împreună cu cadrele didactice specializate în educație parentală;

i)realizează monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri școlari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi și a profesorilor itineranți și de sprijin, situațiilor de abandon școlar și a altor situații de risc din unitățile de învățământ preuniversitar din județ/municipiul București;

j)recomandă părinților consultarea altor instituții pentru problemele care nu intră în atribuțiile specifice, de ex. comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie și alte categorii de specialiști/instituții, în funcție de problematică;

k)sprijină cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice școlare și din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursă în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate și prin grade didactice;

l)colaborează cu profesorii-consilieri școlari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranți și de sprijin, cu mediatorii școlari și alți specialiști din cadrul CJRAE/CMBRAE și din camerele-resursă din unitățile de învățământ preuniversitar, în funcție problematica identificată, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;

m)asigură servicii de consiliere psihopedagogică, terapie logopedică și de sprijin educațional pentru copiii cu CES, în funcție de nivelul de sprijin, la solicitarea unităților de învățământ unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier școlar, profesor-logoped și profesor itinerant și de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;

n)sprijină activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter și transdisciplinare;

o)participă la elaborarea de studii și cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaționali, când este cazul;

p)elaborează și implementează proiecte, programe, parteneriate educaționale specifice;

q)elaborează și implementează proiecte cu finanțare internă/externă;

r)îndeplinește și alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare;

s)profesorul-psiholog asigură, potrivit competențelor, după caz, evaluarea psihologică, intervenția psihologică educațională specifică măsurilor de prevenire terțiară (specifică elevilor care au fost afectați de factori cu impact traumatogen precum violența, infracționalitatea, divorțul/ decesul părinților, instituționalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrică sau medicală cu boli ce pun în pericol viața), consultanță de specialitate, precum și suport metodologic specializat pentru prevenirea și diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.

VIZIUNEA:
Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică deschide o poartă către un mod mai sănătos de a fi si de a acţiona al fiinţei umane aflata in dificultate, în contextul socio-educaţional actual; este o organizaţie “care învaţă”, flexibilă , adaptabilă, şi care anticipează schimbările survenite pe piaţa serviciilor educaţionale.

OBIECTIVE GENERALE:

  • dezvoltarea personală a elevilor, facilitarea cunoaşterii şi autocunoaşterii elevilor
  • ameliorarea relaţiilor interpersonale şi dezvoltarea competenţelor de interrelaţionare
  • monitorizarea mediului şcolar din punct de vedere psihopedagogic – optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-părinţi
  • favorizarea adaptării şi integrării sociale
  • facilitarea şi optimizarea adaptării elevului la cerinţele şcolii – adaptarea activitaţilor din şcoală la nevoile elevilor
  • prevenirea comportamentelor deviante şi a comportamentelor de risc
  • prevenirea şi diminuarea stărilor de disconfort psihic
  • orientarea carierei

OBIECTIVE SPECIFICE:

  • asistarea psihopedagogică a elevilor în probleme vizând cunoaşterea şi autocunoaşterea, adaptarea elevilor la mediul şcolar, adaptarea şcolii la nevoile elevilor
  • prevenirea absenteismului / abandonului şcolar
  • abilitarea/asistarea psihopedagogică a elevilor şi profesorilor diriginţi în vederea reducerii agresivităţii în mediul şcolar, promovarea comportamentelor prosociale
  • favorizarea integrării copiilor, în special a celor proveniţi din grupuri dezavatajate, dar şi a celor cu potenţial psihoaptitudinal înalt
  • prevenirea şi diminuarea factorilor care determină comportamente de risc sau disconfort psihic
  • promovarea unui stil de viaţă sănătos (prevenirea consumului de droguri,a consumului de alcool, identificarea unor modalităţi de petrecere a timpului liber, etc)
  • orientarea şcolară şi profesională a elevilor in vederea optimizarii procesului de alegere a unui anumit traseu socio-profesional (cu focalizare asupra elevilor din ciclul de orientare, din anii terminali şi a celor de la începutul ciclurilor de învăţământ)
  • dezvoltarea procedurilor de prevenire şi intervenţie precoce