Serviciile de terapie logopedică fac parte din CSES – compartimentul de servicii educaționale specializate al CJRAE Galați. În cadrul acestor servicii se desfășoară și activități de evaluare și corectare a tulburărilor de limbaj și de comunicare prin programe de intervenție specifice, consiliere acordată părinților și consultanță cadrelor didactice în problematica specifică și alte activități de specialitate.
Cele 7 cabinete logopedice din municipiul Galaţi functionează în locații puse la dispozitie de:
- Colegiul National “Costache Negri” Galați
- Școala Gimnazială nr. 22 Galați
- Liceul Teoretic ”Mircea Eliade” Galați
- Școala Gimnaziala ”Miron Costin” Galați
- Școala Gimnaziala nr. 24 Galați
- Școala Gimnaziala nr. 10 Galați
- CJRAE Galați
Cele 3 cabinete logopedice din municipiul Tecuci functionează în locațiile puse la dispoziție de:
- Școala Gimnazială ”Dimitrie Sturdza” Tecuci, jud. Galați
- Școala Gimnazială ”Iorgu Iordan” Tecuci, jud. Galați
- Școala Gimnazială ”Elena Doamna” Tecuci, jud. Galați
Un cabinet logopedic în localitatea Berești, județul Galați:
- Liceul Tehnologic ”Paul Bujor” Berești, jud. Galați
Serviciile de terapie logopedică oferă activități de terapia tulburărilor de limbaj şi comunicare precum:
- tulburările de pronunţie/articulare;
- tulburările de ritm şi fluenţa vorbirii;
- tulburările limbajului scris-citit;
- tulburările de dezvoltare a limbajului;
- tulburările de voce;
- alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor.
Activitatea desfăşurată în cadrul acestor servicii vizează totodată şi realizarea de acţiuni metodice de îndrumare/consiliere logopedică a cadrelor didactice din şcoli şi grădinite, în vederea corectării tulburărilor uşoare de limbaj, în realizarea unor dezbateri tematice privind importanța consolidării limbajului în procesul dezvoltării generale a copilului, condiție esentială unei integrări şcolare şi sociale optime.
Intervențiile logopedice se desfăşoară în cabinete logopedice din cadrul CJRAE şi cabinete logopedice, organizate în şcolile sau în gradinițele de masă.
Activitatea de intervenţie logopedică îşi propune obiective specifice care vizează:
- depistarea, evaluarea complexă şi identificarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare la copiii preşcolari cuprinşi sau nu în grădiniţe şi la şcolarii mici;
- asigurarea caracterului preventiv al activităţii de terapie logopedică, prin acordarea unei atenţii prioritare copiilor preşcolari cu tulburări de limbaj, în scopul prevenirii instalării dificultăţilor de învăţare a scris-cititului la vârsta şcolară;
- orientarea terapiei logopedice spre corectare, recuperare, compensare, adaptare şi integrare şcolară şi socială;
- corectarea tulburărilor de limbaj şi comunicare în vederea diminuării riscului de eşec şcolar.
- examinarea complexă logopedică şi psihopedagogică a copiilor luati în corectare, în colaborare cu familia şi cu cadrele didactice, în scopul identificarii tuturor factorilor care au influențat negativ evoluția limbajului şi a comunicarii copilului;
- formularea diagnosticului şi prognosticului pentru fiecare copil/elev evaluat;
- proiectarea activității de terapie a tulburarilor de limbaj şi de comunicare identificate;
- intervenție terapeutic-recuperatorie în concordanță cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor evaluati;
- evaluarea periodică a progreselor realizate de elevi şi reproiectarea activității de intervenție.